Rozdzielczość druku: Co to jest i dlaczego jest tak ważne?

Udostępnij

Rozdzielczość druku to po prostu poziom szczegółowości drukowanego obrazu. Wyższa rozdzielczość oznacza większą szczegółowość i może być mierzona w punktach na cal (DPI). Im więcej punktów (atramentu) jest drukowanych na cal, tym wyższa jest rozdzielczość obrazu - a więc tym wyższa jest jakość pod względem ostrości i szczegółowości. Jeśli chodzi o drukowanie, rozdzielczość jest bardzo ważna, ponieważ wysokiej jakości obraz wygląda pięknie i profesjonalnie, natomiast obraz o niskiej rozdzielczości wygląda rozmyty, niewyraźny i zupełnie nieprofesjonalny.

Kiedy tworzysz obraz źródłowy (obraz, który chcesz wydrukować), upewnij się, że ma on odpowiednią rozdzielczość. Ogólna zasada: im wyższa rozdzielczość, tym lepszy obraz. Zawsze możesz zmniejszyć rozmiar, ale nigdy nie skalować go w górę; przynajmniej nie bez utraty jakości. Upewnij się, że Twój obraz ma najwyższą rozdzielczość i wymiary obrazu, jakie możesz uzyskać. Jedyną różnicą jest to, że potrzebujesz różnych rozdzielczości w zależności od tego, jak duży będzie drukowany obraz, gdzie będzie wyświetlany i jak będzie drukowany. Na przykład, ogromny billboard może być wydrukowany z niższym DPI niż mała ulotka, nawet jeśli jest on większy. Jednym z najczęstszych problemów, z jakimi borykają się firmy poligraficzne, jest wysyłanie przez klientów plików cyfrowych o zbyt niskiej rozdzielczości do wydruku. Jeśli chodzi o obrazy źródłowe, większe są zawsze lepsze.

kropla wody 300dpi - rozdzielczość druku obrazu

Rozdzielczość obrazu 300 DPI

kropla wody 75dpi - rozdzielczość druku obrazu

75 Rozdzielczość obrazu DPI

Rozdzielczość druku może się bardzo szybko stać bardzo techniczna, a czasami wydaje się, że nie warto do niej wchodzić. Ale tak jest. Aby pomóc Ci poruszać się w zagmatwanym świecie rozdzielczości druku, ChilliPrinting oferuje kilka gorących wskazówek.

Wybierając swoją rozdzielczość

Złota uchwała to 300DPI. Jest to idealna rozdzielczość dla wszystkich materiałów poligraficznych, a ponieważ 354DPI to maksymalna rozdzielczość, z jaką może sobie poradzić maszyna offsetowa, cokolwiek poza tym tylko zwiększy rozmiar Twojego pliku cyfrowego, bez poprawy jakości. Wszystko, co jest mniejsze niż 300DPI, może poważnie pogorszyć jakość Twojego obrazu. Więc zawsze dąż do 300. Niemniej jednak, wybór optymalnej rozdzielczości to wszystko zależy od tego, w którym momencie nie możesz już zobaczyć pikseli na obrazie. Aby to ustalić, należy wziąć pod uwagę jeszcze jeden ważny czynnik: odległość widzenia.

Odległość widzenia (Viewing Distance)

Nie wydaje się to oczywiste, ale odległość widzenia jest bardzo istotnym czynnikiem w znalezieniu idealnej rozdzielczości. Wiele osób nawet nie bierze pod uwagę odległości, ale tak naprawdę może ona oznaczać różnicę pomiędzy 300DPI a 3DPI. Podczas gdy metoda drukowania i materiał wpływają na jakość obrazu tylko nieznacznie, odległość oglądania wpływa na wymaganą rozdzielczość na wiele sposobów, po prostu dlatego, że jeśli stoisz dalej od obrazu, piksele wydają się mniejsze.

Jeśli projektujesz coś, co ma być trzymane w czyjejś dłoni, np. broszurę lub ulotkę, to optymalnym DPI jest 300DPI. Nie idź poniżej tego. Jeśli po prostu drukujesz zdjęcie na drukarce atramentowej, użyj 300DPI. Jeśli projekt będzie wyświetlany na odległość (jak to ma miejsce w przypadku plakatów i billboardów), można uciec od mniej szczegółów. Dlatego plakat musi mieć minimalną rozdzielczość około 150DPI, jeśli jest wyświetlany z odległości 6ft (2m). Nie należy jednak nigdy zjeżdżać poniżej 150DPI, ponieważ jest to absolutne minimum dla druku offsetowego, nawet dla dużych plakatów.

Im bardziej oddalony jest odbiorca, tym niższa jest wymagana rozdzielczość. Ale pamiętaj, jeśli chodzi o DPI: lepiej za wysokie niż za niskie. Pochyl się w kierunku wyższej rozdzielczości, biorąc pod uwagę, jak daleko będzie widz. Dalej równa się niższa, bliżej równa się wyższa, ale jeśli możesz, trzymaj się 300DPI.

Rozdzielczość nie oznacza rozmiaru

Rozdzielczość jest miarą gęstości pikseli, a nie rozmiaru. Oznacza to, że plakat o wymiarach 2 x 3 metry może mieć taki sam DPI jak wizytówka o wymiarach 2 x 3 cale. Pamiętajmy, że to kropki na cal, więc nie ma to związku z rozmiarem obrazu, ani z rozmiarami punktów. Jak już wspomniano, duży obraz (np. billboard) może mieć naprawdę niski DPI, jeśli ma być wyświetlany bardzo daleko (jak to zwykle ma miejsce w przypadku większych obrazów), ponieważ ludzkie oko rozwiązuje obraz; stąd rozdzielczość.

Optymalne DPI dla billboardów jest niższe, ponieważ widz zwykle widzi je tylko zdaleka.

Niemniej jednak, rozmiar ma znaczenie dla rozdzielczości. Zmniejszenie rozdzielczości o połowę oznaczałoby konieczność podwojenia szerokości i wysokości drukowanego obrazu w celu utrzymania jego jakości. Na przykład, powiedzmy, że drukujesz ulotkę o wymiarach 5,5 x 8,5 cala przy 300DPI. Zmniejszenie rozdzielczości do 150DPI dałoby w rezultacie wydruk ulotki o rozmiarach 11 x 17 cali. Więc upewnij się, że masz właściwą rozdzielczość dla rozmiaru wydruku. Jeśli zmniejszysz rozdzielczość, musisz odpowiednio zwiększyć rozmiar.

Digital to Print

Zamiast kropek (które są okrągłe), komputery używają pikseli (które są kwadratowe). Rozdzielczość na komputerze jest mierzona w pikselach na cal (PPI), który - na szczęście - zamienia się bezpośrednio na DPI. Oznacza to, że obraz cyfrowy o rozdzielczości 300PPI zostanie wydrukowany w 300DPI. To proste, prawda?

Mimo to, bądź bardzo ostrożny... Twój źródłowy obraz może wyglądać na komputerze ogromnie, ale i tak wychodzi w niskiej rozdzielczości w druku. To dlatego, że obraz cyfrowy, który ma dużo pikseli (na przykład 3000 x 2000) będzie wyglądał świetnie, ale może mieć niski DPI (na przykład 20), co oznacza, że będzie wyglądał strasznie, gdy zostanie wydrukowany w określonym rozmiarze.

Aby dodać do tego zamieszania, rozdzielczość ekranu będzie również decydować o tym, jak duży obraz będzie wyglądał podczas oglądania go na komputerze. Rozmiar wyjściowy (jak duży jest wyświetlany na ekranie) będzie wydawał się mniejszy na komputerze o wysokiej wydajności, ponieważ ma on wyższą rozdzielczość ekranu. Co więcej, monitory zużywają tylko ułamek rozdzielczości obrazu podczas jego wyświetlania. Przy standardowej rozdzielczości ekranu 1024 x 768, obraz jest wyświetlany w rozdzielczości zaledwie 0,8 megapiksela. Natomiast zdjęcie o profesjonalnej jakości jest drukowane w rozdzielczości 8-10 megapikseli; jest to standardowa rozdzielczość dla pełnych stron drukowanych w czasopismach.

Dlatego też jest wiele małych rzeczy, które mogą Cię zaskoczyć podczas konwersji z cyfrowego do drukowanego, ale sposobem na to, aby to działało jest zapewnienie, że Twój PPI jest taki sam jak DPI, którego potrzebujesz. Jeśli cyfrowy obraz jest 300PPI, to wszystko jest w porządku. Nie daj się zwieść fantazyjnym ekranom komputerowym, ani cyfrowym obrazom o wysokiej rozdzielczości i zwodniczo niskim PPI.

CMYK czy RGB?

To są schematy kolorów. RGB (Red, Green, Blue) to tylko cyfrowy schemat kolorów, który wygląda żywiej. Nie można go jednak odtworzyć w rzeczywistości, dlatego zawsze trzeba będzie drukować w kolorach CMYK (cyjan, magenta, żółty, czarny). Dzieje się tak, ponieważ modele kolorowe RGB pracują z czwartym elementem: światłem tła! Na komputerze zintegrowane światło z ekranu pomaga modelom RGB wyświetlać większe spektrum kolorów. Niestety, papier nie ma wbudowanego światła, więc wyświetla mniej kolorów. Wybór pomiędzy tymi schematami kolorów nie wpłynie na rozdzielczość, ale na jakość obrazu, ponieważ CMYK ma tendencję do nudniejszego i mniej śmiałego wyglądu. Jeśli pracujesz z CMYK-em, podczas tworzenia projektu w wersji cyfrowej, nie zawiedziesz się, jeśli chodzi o druk.

Wniosek

Jak widać, rozdzielczość druku może wydawać się skomplikowana, ale naprawdę jest bardzo prosta. Możesz potrzebować innej rozdzielczości w zależności od tego, co drukujesz, rozmiaru i odległości, jaka będzie wyświetlana od przeglądarki. W razie wątpliwości, wyższa jest zawsze lepsza. Idź tak wysoko, jak tylko możesz. 300 DPI jest złotą rozdzielczością i będzie wyglądać świetnie na wszystkich Twoich ulotkach, ulotkach, broszurach i wizytówkach. Plakaty mogą sobie pozwolić na to, aby być trochę niżej w DPI, ponieważ są na ogół większe i oglądane z daleka. Ale jeśli możesz zrobić plakat 300DPI, to powinieneś. Nigdy nie schodź poniżej 150DPI, bez względu na to, jak duży i jak daleko będzie wyświetlany Twój projekt. I wreszcie, nie daj się zwieść cyfrowemu obrazowi; w razie wątpliwości, skontaktuj się z projektantem. Znają się na rozdzielczości druku jak na dłoni. Bądź odważny, postępuj zgodnie z naszymi radami, a w mgnieniu oka będziesz cieszyć się wydrukami o wysokiej rozdzielczości.