Reklama cyfrowa w świecie bez ciasteczek

Udostępnij

Marketing cyfrowy może podlegać ciągłym zmianom, które mają wpływ na firmy, reklamodawców i konsumentów. Jedna z największych zmian na horyzoncie dotyczy plików cookie innych firm, a konkretnie faktu, że krajobraz cyfrowy sprawia, że coraz trudniej jest korzystać z plików cookie w sposób, w jaki robiliśmy to wcześniej. Safari i Firefox zablokowały już ciasteczka śledzące innych firm, a Google zamierza zrobić to samo wkrótce. W tym blogu omówimy, czym są pliki cookie innych firm i jaki wpływ ta zmiana będzie miała na reklamę cyfrową i firmy. Ponieważ życie w świecie bez plików cookie staje się coraz bardziej rzeczywistością dla firm, to na marketerach spoczywa obowiązek odpowiedniego planowania.

Czym są pliki cookie stron trzecich?

Pliki cookie innych firm to fragmenty kodu, które śledzą odwiedzających i zapisują informacje. Gdy użytkownik odwiedza witrynę, która korzysta z plików cookie innych firm, kod zbiera informacje o nim i wysyła je do reklamodawcy. Następnie reklamodawca może skierować kampanię bezpośrednio do Ciebie. Efektywne wykorzystanie plików cookie pomaga marketerom cyfrowym w prowadzeniu skutecznych kampanii reklamowych. Dzięki odpowiedniemu targetowaniu, reklamy będą wyświetlane przed osobami, które najprawdopodobniej się w nie zaangażują.

Powiązane: Czy Twoje reklamy na Facebooku działają tak, jak myślisz?

Łatwo zrozumieć, dlaczego reklamodawcy chcą korzystać z plików cookie innych firm; pomagają one marketerom uzyskać cenne informacje na temat zachowań klientów i trendów zakupowych. Jednak konsumenci nie są tak zachwyceni tym procesem. Coraz więcej konsumentów woli nie być śledzonymi. Stwarza to problemy związane z prywatnością, dlatego Google zdecydowało się wprowadzić zmiany. Być może nie zauważyłeś, ale obecnie coraz więcej witryn pyta, czy chcesz "Zaakceptować wszystkie pliki cookie", "Zaakceptować niektóre pliki cookie" lub "Usunąć wszystkie pliki cookie". Jest to pierwszy etap przywracania kontroli nad prywatnością w rękach klientów.

Jaki wpływ na firmy będzie miała decyzja Google o usunięciu plików cookie innych firm?

Wszystko to oznacza, że w najbliższych latach firmy marketingowe i przedsiębiorstwa mogą zostać poddane poważnym zmianom. Nie mogąc polegać na informacjach pochodzących z plików cookie innych firm, reklamodawcy będą musieli sięgnąć po inne strategie, aby zapewnić właściwe kierowanie reklam. Nie ma jednak powodu, by jeszcze bić na alarm. Jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać, gdy nadejdzie czas wprowadzenia tej zmiany.

Po pierwsze, Google nie usuwa wszystkich plików cookie. Pliki cookie pierwszej kategorii nadal będą dostępne dla firm, które będą mogły z nich korzystać. Pliki cookie pierwszej kategorii pozwalają dowiedzieć się, co użytkownik robił podczas odwiedzania witryny i jak długo w niej przebywał. Pliki cookie pierwszej kategorii zachowują również informacje o logowaniu, języku użytkownika i wszelkich pozycjach pozostawionych w koszyku.

Po drugie, wycofanie plików cookie było jednym z tych zmian, których wiele osób się spodziewało. Na całym świecie rządy i organy regulacyjne skupiły się na kwestiach prywatności związanych z plikami cookie innych firm. Google również pomaga w tej zmianie, rozwijając Privacy Sandbox. Funkcja ta pozwoli marketerom na targetowanie dużych grup ludzi na podstawie zainteresowań i zachowań. Privacy Sandbox będzie stanowiła kompromis między marketerami a obrońcami prywatności. Marketerzy nadal będą mogli kierować reklamy Google Ads, ale konsumenci nie będą musieli się martwić, że ich dane trafią w nieznane ręce.

Oznacza to również, że firmy będą zmuszone do większej innowacyjności w zakresie reklamy. Marketerzy będą musieli w mniejszym stopniu polegać na hiper-targetowanych reklamach Google'a i znaleźć nowe sposoby dotarcia do konsumentów. Ale nie wszystko jeszcze stracone. Obecnie firmy zajmujące się zarządzaniem danymi opracowują nowe narzędzia, które mają pomóc marketerom i firmom w śledzeniu danych. Tak więc, chociaż jest to coś innego niż pliki cookie osób trzecich, te nowe narzędzia mogą pomóc w uzyskaniu informacji potrzebnych do podejmowania lepszych decyzji biznesowych.

Kiedy nadejdą zmiany?

Cyfrowi reklamodawcy i firmy mają wystarczająco dużo czasu, aby dostosować się do tej zmiany. Początkowo Google zamierzało wyeliminować pliki cookie innych firm do 2022 roku. Obecnie termin ten został przesunięty na 2023 r., a Google będzie wprowadzać zmiany w ciągu trzech miesięcy.

Opóźnienie ma sens z punktu widzenia danych i zgodności z przepisami. Google nie chce eliminować śledzących plików cookie, dopóki nie będzie miał solidnego zamiennika. Dlatego też współpracuje z organami regulacyjnymi, aby mieć pewność, że znajdzie rozwiązanie do śledzenia danych, które będzie zgodne z wytycznymi obowiązującymi we wszystkich krajach.

Już dziś zacznij planować cyfrowy świat bez plików cookie

Nawet jeśli Google utrzyma pliki cookie innych firm jeszcze przez kilka lat, nie warto zwlekać z rozpoczęciem planowania zmian.

Podczas opracowywania planu marketingowego zastanów się, w jaki sposób możesz sprawić, by Twoja marka była mniej podatna na przyszłe działania związane z zarządzaniem lub monopolem. Poświęć czas na spotkanie z zespołem i opracowanie strategii, które pozwolą dotrzeć do odbiorców na nowe sposoby, a jednocześnie przyniosą oczekiwane efekty. Coraz ważniejsze staje się zapewnienie, by na Twoją firmę nie miały negatywnego wpływu stale zmieniające się trendy technologiczne w Internecie.

Jeśli potrzebujesz partnera, który pomoże Ci w opracowaniu nowych strategii rozwoju Twojej firmy, Ironmark jest tutaj, aby Ci pomóc. Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak nasi eksperci od marketingu cyfrowego mogą pomóc Ci przygotować się na przyszłość, zapewniając jednocześnie dotarcie do klientów już dziś.