8-kolorowe drukowanie: z czym to się je?

Udostępnij

Wraz z rozwojem wielkoformatowego cyfrowego druku produkcyjnego, nowe technologie i paradygmaty są stale dodawane do ciągłego przepływu nowych produktów.

Podczas gdy jeszcze kilka lat temu druk czterokolorowy był jedynym sposobem na osiągnięcie szerokiego formatu, dzisiejsi nabywcy są narażeni na wiele koncepcji kolorystycznych i wiele różnych terminologii, które często są używane do opisania tego samego. Podobnie, w połączeniu z tymi koncepcjami kolorystycznymi używa się różnych powiązanych ze sobą terminów, czasem słusznie, a czasem zupełnie bez kontekstu.

Niniejszy dokument jest próbą uporządkowania niektórych z tych nieporozumień. Dokonano w nim przeglądu różnych dostępnych obecnie koncepcji kolorystycznych i wyjaśniono wady i zalety każdej z nich. Wyjaśnia również związek pomiędzy różnymi dostępnymi systemami i innymi powiązanymi pojęciami, takimi jak gama kolorów, przestrzeń barw, rozdzielczość pozorna i inne.

6/8 KOLORÓW: SYSTEMY CIEMNO/JASNE I HEKSACHROMATYCZNE

Dokonajmy przeglądu różnych dostępnych dziś systemów drukowania, aby lepiej zrozumieć wady i zalety każdego z nich.

Cyfrowy system druku CMYK 4C 4 color.

Digital Dark/Light 6C 6 color printing system, który oprócz 4 ciemnych kolorów wykorzystuje 2 rozcieńczone lub "jasne" kolory: CMYK, LC, LM

Digital Dark/Light 8C 8 Color printing system, który oprócz 4 ciemnych kolorów wykorzystuje 4 rozcieńczone lub "jasne" kolory: CMYK, LC, LM, LY, LK. Systemy Digital Dark/Light (zarówno 6C jak i 8C) poprawiają jakość obrazu w kilku aspektach (jak wyjaśniono w następnym rozdziale).

Cyfrowy system druku heksachromatycznego ® 6C 6 opracowany przez firmę Pantone, który oprócz 4 ciemnych kolorów CMYK wykorzystuje również pomarańcz i zieleń (OG). System kolorystyczny Hexachrome próbuje dopasować kolory spotowe, znane również jako standard rynkowy PMS (Pantone ® Matching System), powszechnie stosowane w systemach druku offsetowego i sitodruku.

Uwaga: Kolor Hi-Fi to dowolna technika druku, która wykorzystuje więcej niż cztery farby procesowe w celu poszerzenia zakresu tonalnego zadrukowanego elementu. Termin Hi-Fi jest powszechnie używany w odniesieniu do jednego z trzech systemów druku opisanych powyżej: Digital Dark/Light 6C, Digital Dark/Light 8C, Digital Hexachrome 6C.

W poniższej sekcji wyjaśniono powszechnie stosowane w branży terminy.

6/8 KOLORÓW: ZALETY I NIEKTÓRE "ŚWIĘTE KROWY"

Gamut kolorystyczny Na poniższym rysunku (Rysunek 1) trzy wielokąty, każdy z sześcioma punktami, odpowiadają sześciu podstawowym kolorom: C, M, Y, R, G, B. Obszar wewnątrz każdego wielokąta reprezentuje wszystkie kolory, które mogą być wyprodukowane przy użyciu danego zestawu atramentów. Jest to Gamut Kolorowy, znany również jako Przestrzeń Kolorów, dwóch różnych systemów reprodukcji kolorów i stanowi poręczny sposób dla kolorystów na pokazanie zależności pomiędzy różnymi gamami kolorów.

Gama kolorów różni się w zależności od atramentu ze względu na różną pigmentację atramentu produkowanego przez laboratorium kolorów każdej firmy. Na powyższej ilustracji, szary wielokąt odpowiada rynkowemu standardowi Chromalinu, który jest powszechnie używany jako baza odniesienia. Wielokąt niebieski odpowiada jednemu typowi drukarki 4C, a wielokąt czerwony innej 4C. W tym przykładzie widać, że jeden zestaw tuszu może dostarczyć szerszy zakres zieleni, podczas gdy drugi może dostarczyć szerszy zakres czerwieni. Rodzaj używanego nośnika jest kolejnym czynnikiem wpływającym na gamę kolorów.

Na przykład, lepsza absorpcja charakterystyczna dla nośników Flex oznacza, że wytwarzają one szerszą "pozorną" gamę kolorów niż papier. System Dark/Light składa się z 2 lub 4 dodatkowych rozcieńczonych kolorów, a mianowicie: LC, LM (dla systemu 6C) lub LC, LM, LY i LK (dla systemu 8C), połączonych w druku z tradycyjnym systemem CMYK Dark Colors.

Zasadniczo, te same pigmenty farby tworzą gamę kolorów dla systemów 4C, 6C i 8C. W związku z tym, zewnętrzne granice gamy kolorów są takie same. Jednakże, systemy 6C i 8C dają nieco szerszą "pozorną" gamę kolorów. Alternatywne układy Hexachrome Orange and Green (OG) 6C mają widocznie szerszą gamę kolorów niż układy Dark/Light. Jednak system Hexachrome ucierpiał - i obecnie nadal cierpi - z powodu powolnej akceptacji rynkowej, głównie z powodu trudności w dostosowaniu zarządzania barwą.

6/8 Colors Reduce Graininess Dwa parametry są głównie odpowiedzialne za zjawisko ziarnistości w druku cyfrowym, a mianowicie gęstość farby i rozmieszczenie drukowanych punktów na nośniku. Zjawisko ziarnistości jest najbardziej zauważalne w obszarach podkreślenia i średnich tonów, głównie odpowiadających odcieniom skóry, pastelowym kolorom i obrazom gradientowym.

Jednym z celów systemu 8C jest ograniczenie zjawiska ziarnistości. Zastosowanie jasnych atramentów oznacza, że na tym samym zadrukowanym obszarze powstaje więcej wydrukowanych punktów, co pozwala osiągnąć poziom gęstości atramentu porównywalny z poziomem druku 4C.

Dzięki drukowaniu większej ilości jasnych punktów farbą na określonym obszarze i zwiększaniu poziomu szarości, kontrast pomiędzy drukowanymi punktami i tłem jest niewidoczny gołym okiem i dlatego wydaje się mniej ziarnisty. W sumie to tworzenie przyczynia się do znacznie gładszego, jednorodnego wyglądu, czego efektem jest fotorealistyczna jakość obrazu bez ziarnistości. Oczywiście, system 8C będzie dawał gładsze obrazy niż system 6C, szczególnie w obszarach bogatych w K i Y.

Rozdzielczość Addressable and Apparent Resolution Print jest umownie opisana pod względem liczby punktów wydrukowanych na jednym calu, mierzonej w DPI. Przypomina to wyimaginowaną siatkę, do której drukarka wkłada kropki atramentu. Termin "Addressable Resolution" odnosi się ściśle do liczby punktów, które drukarka może umieścić - lub zaadresować - na każdym liniowym calu drukowanej powierzchni. Rozdzielczość adresowalna to zdolność drukarki do adresowania i wytwarzania określonej liczby punktów na każdym calu liniowej powierzchni wydruku.

System 8C produkuje dwa razy więcej poziomów szarości na jeden drukowany punkt. Dlatego mówi się, że obraz drukowany w systemie 8C w adresowalnej rozdzielczości 370 dpi wygląda tak samo dobrze dla ludzkiego oka jak ten sam obraz drukowany w rozdzielczości 740 dpi z systemu 4C. Innymi słowy, oko ludzkie nie może dostrzec tych drobnych niuansów z powodu naturalnych ograniczeń. W związku z tym oba wydruki wyglądałyby tak samo. Można powiedzieć, że drukarka 8C o adresowalnej rozdzielczości 370 dpi najwyraźniej produkuje wydruk o jakości 740 dpi, a więc ma "pozorną rozdzielczość" 740 dpi.

8 KOLOROWY WYDRUK CO JEST SZUMEM, A CO JEST PRAWDZIWE?

Podsumowując ogólne zalety systemu 8C w porównaniu z systemem 4C, można wyciągnąć następujące wnioski. System 8C:

  • Zwiększa rozdzielczość pozorną
  • Produkuje drobniejsze szczegóły
  • Zapewnia płynniejsze przejścia gradientowe
  • Produkuje żywe i wyraziste kolory
  • Zmniejsza ziarnistość

System 6C jest podobny we wszystkich aspektach, choć w mniejszym stopniu. Jednak drukowanie w systemie 8C ma pewne wady, takie jak dodatkowe zużycie atramentu i mniejsza prędkość.