Kiedy opakowanie staje się mądrzejsze!

Udostępnij

By Claire Virazels, Marketing Manager Production Colour & Packaging Technology, Xerox Europe Ten post pierwotnie pojawił się na blogu Xerox Passerelles Digitales i został dostosowany poniżej w języku angielskim. Bezpieczne i stabilne: Dwa przymiotniki, które doskonale opisują rynek opakowań. Jednak poza tą względną "stabilnością", branża ta przechodzi poważne zmiany, w dużej mierze spowodowane ewolucją nawyków konsumenckich. Opakowania są bardziej niż kiedykolwiek poddane szaleńczemu tempu masowej konsumpcji, a czas życia produktów staje się coraz bardziej ograniczony. W ten sam sposób wzrasta liczba wariantów produktu, co wymaga, aby opakowania były dostosowane do każdej konfiguracji. Urządzenia "High-tech" i te z telefonii komórkowej są ilustrującymi przykładami tych dóbr konsumpcyjnych, które muszą się szybko rozwijać, a wraz z nimi ich opakowania. Ale poza tymi zmianami, które są nieodłącznie związane z rynkiem, opakowania stały się również bardziej inteligentne! Oprócz swojej podstawowej funkcji, opakowanie stało się kluczowym elementem w walce z podróbkami i zabezpieczaniu produktów. Niektóre opakowania są w stanie śledzić produkty, które mogą być skradzione lub podrobione, podczas gdy inne zawierają środki bezpieczeństwa, które są w stanie potwierdzić pochodzenie produktu. Dla marketingu opakowanie stało się również sposobem interakcji z konsumentem dzięki technologiom takim jak kody QR i rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality). Te liczne przykłady bardzo wyraźnie ilustrują zmiany, jakie zachodzą w świecie opakowań - zmiany, które następują wraz z przemysłem drukarskim. W celu optymalizacji i oszczędności, konieczne stało się przeprojektowanie łańcucha dostaw i produkowanie odpowiedniej ilości we właściwym czasie. W sektorze, w którym kiedyś drukarnie produkowały w dużych ilościach, obecnie rynek wyznacza nową zasadę, która polega na produkowaniu w znacznie krótszych seriach, często poniżej 10.000 pudełek! Aby sprostać tym nowym wyzwaniom, technologia druku cyfrowego oferuje niezaprzeczalne korzyści, które pozwalają skutecznie sprostać nowym zobowiązaniom rynkowym. Zapewniając jakość druku coraz bardziej zbliżoną do technologii offsetowej, druk cyfrowy oferuje elastyczność wymaganą obecnie w branży opakowań. Obecnie drukarnia może w ciągu jednego dnia wyprodukować i wykończyć od 10 do 12 różnych wzorów pudełek. Jest to nie do pomyślenia w przypadku innych technologii! Branża znajduje się u progu nowej ery, której ostateczne kontury nie zostały jeszcze określone. Nawet jeśli trudno jest przewidzieć przyszłe potrzeby w szybko zmieniającym się świecie, rynek musi odpowiedzieć na nowe zwyczaje konsumentów i nowe wyzwania stojące przed markami w zakresie innowacji z wykorzystaniem najnowocześniejszych rozwiązań.