Jeśli chodzi o marketing związany z drukowaniem, skuteczne zarządzanie kolorami ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia spójności schematów kolorów we wszystkich materiałach drukowanych i cyfrowych. Poza rozdzielczością druku, rozmiarem obrazu, jakością papieru i spadami, zarządzanie kolorami w druku offsetowym jest jednym z najczęstszych problemów, z jakimi borykają się klienci ChilliPrinting.
Czym jest zarządzanie kolorami?
Zarządzanie kolorami jest środkiem, za pomocą którego kontrolujesz konwersję pomiędzy różnymi systemami kolorów różnych mediów. Na przykład, ekran telewizora plazmowego HD będzie miał inny tryb kolorystyczny niż monitor komputerowy, co z kolei różni się od drukarki offsetowej. Rodzaj kolorystyki, którą możesz osiągnąć w druku jest bardzo różny od tego, który możesz osiągnąć na ekranie, dlatego należy o tym pamiętać przy podejmowaniu druku offsetowego. Jeśli zaprojektowałeś piękny niestandardowy plakat do druku, będzie on wyglądał inaczej na papierze w porównaniu do tego, jak wygląda na komputerze.
Twoje cyfrowe projekty mogą często wyglądać inaczej na ekranie (RGB) niż w druku (CMYK).
Głównym celem zarządzania barwą w druku offsetowym jest zapewnienie płynnej spójności we wszystkich materiałach marketingowych. Koordynując multimedialną kampanię marketingową, musisz mieć pewność, że kolory w Twojej reklamie cyfrowej wyglądają spójnie z tymi w druku. Budowanie spójności kolorystycznej jest niezbędne do stworzenia rozpoznawalnej i skutecznej marki. Wyobraź sobie, że gdyby czerwień kokainowa zawsze się zmieniała, nie byłaby tak ikoniczna. Kolor puszek musi być taki sam jak kolor na stronie internetowej i na billboardach.
Więc jak można efektywnie zarządzać kolorem?
Pierwszym krokiem jest zrozumienie, że media drukowane i cyfrowe używają dwóch zupełnie różnych schematów kolorystycznych; odpowiednio CMYK i RGB.
RGB
Schemat kolorów RGB zawiera trzy główne kolory: czerwony, zielony i niebieski.
RGB (Red, Green, Blue) to tylko cyfrowa kolorystyka, która wygląda żywiej. Jest on odważny, bogaty i żywy, z dużą ilością subtelnych stopniowań. Jednak nie da się go odtworzyć w rzeczywistości, dlatego zawsze trzeba będzie drukować w CMYK. Dzieje się tak, ponieważ modele kolorowe RGB pracują z czwartym elementem: światłem tła. W komputerze zintegrowane światło z ekranu pomaga modelom RGB wyświetlać większe spektrum kolorów. Z drugiej strony, papier nie ma zintegrowanego światła, więc wyświetla mniej kolorów.
CMYK
Kolorystyka CMYK składa się z czterech głównych kolorów: cyjan, magenta, żółty i czarny.
CMYK (Cyjan, Magenta, Żółty, Czarny) to schemat kolorów używany do drukowania, ponieważ wszystkie maszyny drukarskie pracują w tym kodzie. Mimo, że tryb kolorystyczny CMYK wykorzystuje cztery główne kolory (w porównaniu z trzema głównymi kolorami w RGB), ma on mniejszą przestrzeń barw, ponieważ druk nie może powielać światła tła, które jest niezbędne dla schematów kolorów RGB.
Co oznacza różnica między RGB a CYMK dla moich produktów do druku?
Kiedy drukujesz obraz, który został zaprojektowany w trybie RGB, często będzie on wyglądał na lekko wyblakły, wyciszony lub odbarwiony po konwersji na CMYK do druku. Aby poradzić sobie z odbarwieniami, będziesz musiał uwzględnić to w swoim projekcie.
Czy należy projektować z RGB czy CMYK?
Na etapie projektowania istotne jest, aby wiedzieć kiedy i jak używać RGB lub CMYK. Dobrą zasadą w zarządzaniu kolorami w druku offsetowym jest to, że wszystko, co jest przeznaczone do użytku online lub na ekranie, powinno zawsze być w RGB, podczas gdy materiały drukowane, takie jak ulotki, plakaty i broszury, powinny być w CMYK. Wybór pomiędzy tymi schematami kolorów nie wpłynie na rozdzielczość, ale na jakość drukowanego obrazu. Biorąc pod uwagę fakt, że materiały drukowane zawsze będą wymagały koloru CMYK, jeśli pracujesz z CMYK na etapie projektowania, nie zawiedziesz się, jeśli chodzi o druk.
Aby uzyskać najlepsze rezultaty, zmień ustawienia w swoim narzędziu projektowym na CMYK przed rozpoczęciem pracy nad projektem druku.
Powodem, dla którego drukarki offsetowe stosują CMYK, jest fakt, że aby uzyskać kolor, każdy atrament (cyjan, magenta, żółty i czarny) musi być nakładany oddzielnie, aż do momentu, gdy połączy się w pełne spektrum kolorów. Natomiast monitory komputerowe wytwarzają kolor przy użyciu światła, a nie atramentu. Ekrany komputerowe mają więc większą "gamę kolorów" niż materiały drukowane, co oznacza, że nowoczesne ekrany mogą wyświetlać miliony więcej odmian kolorów niż papier. Zdając sobie sprawę z tej różnicy w technologii, będziesz w stanie tworzyć projekty, które doskonale sprawdzają się na różnych nośnikach. Wystarczy pamiętać, że w przypadku materiałów cyfrowych należy stosować RGB, a w przypadku internetowych CMYK - CMYK.
Łatwy błąd: Zaprojektowałem w RGB
W trakcie naszego doświadczenia w branży poligraficznej wydrukowaliśmy dla naszych klientów tysiące materiałów, a jednym z najczęstszych błędów, jakie widzieliśmy w zarządzaniu kolorami w druku offsetowym, jest pomylenie RGB z CMYK.
Wielu klientów tworzy projekty przeznaczone do druku w aplikacji cyfrowej, takiej jak Photoshop, który domyślnie korzysta z trybu kolorowego RGB. Dzieje się tak dlatego, że większość ludzi korzysta z Photoshopa do cyfrowej edycji obrazów, projektowania stron internetowych i różnych form mediów, które trafiają na ekran komputera. W programie Photoshop, CMYK nie jest używany jako tryb domyślny.
Oznacza to, że chociaż projekt może wyglądać idealnie podczas oglądania go w Photoshopie lub na monitorze komputerowym, nieuchronnie wystąpi duża różnica w kolorystyce pomiędzy oryginałem na ekranie a wersją drukowaną.
Rozwiązanie: Konwersja na CMYK
Większość programów do głównego nurtu projektowania powinna dawać możliwość konwersji pomiędzy schematami kolorów. Kluczem jest konwersja na CMYK przed drukowaniem, dzięki czemu można dostosować kolory w oczekiwaniu na przebarwienia. Jeśli nie możesz znaleźć tej opcji w używanym oprogramowaniu, powinieneś rozważyć znalezienie innego oprogramowania do projektowania, ponieważ może ono nie być łatwo zaakceptowane do użycia w druku offsetowym.
Jeśli używasz programu Photoshop, konwersja na CMYK jest bardzo prosta. Wystarczy przejść do 'Menu obrazu', wybrać 'Tryb koloru', a następnie 'CMYK'. Photoshop pokaże Ci wtedy dokładnie, jak będzie wyglądał Twój projekt RGB, gdy zostanie wydrukowany w formacie CMYK. W przypadku większości projektów (w zależności od złożoności projektu i liczby kolorów), prawdopodobnie zauważysz kilka różnic w kolorystyce, szczególnie pomiędzy niebieskim a zielonym.
Zmień tryb kolorów w Photoshopie lub innym programie do projektowania na CMYK, aby zobaczyć, jak Twój projekt będzie wyglądał po wydrukowaniu.
Jeśli spojrzysz na skonwertowany obraz i uważasz, że niebieski wygląda zbyt różnie, musisz użyć warstwy dopasowania "Selektywny kolor". W ten sposób możesz usunąć niektóre z kolorów magenty i zastąpić je bardziej czarnym i cyjanowym. Pozwoli to na uniknięcie fioletu podczas procesu drukowania. Jeśli uważasz, że zieleń jest lekko odbarwiona, użyj innej warstwy dopasowania 'Kolor selektywny', ale tym razem musisz usunąć część cyjanu i zastąpić go odrobiną żółci. To powinno przywrócić normalne kolory.
Jak używać profili kolorów
Jeśli nie masz pewności, że ręcznie manipulujesz kolorami obrazu w celu skompensowania schematu kolorów CMYK, możesz użyć oprogramowania do automatycznej konwersji obrazu.
Jak już zaznaczyliśmy, każde urządzenie kolorowe (czy to papier, ekran, drukarka itp.) renderuje kolor inaczej, ale możesz zmierzyć tę różnicę za pomocą standardowych narzędzi zwanych profilami kolorów. Każde urządzenie ma swój własny profil kolorystyczny (sporządzony na podstawie pomiarów porównujących różnice między kolorami w różnych urządzeniach). W programach do projektowania takich jak Adobe Photoshop czy Illustrator, można konwertować różne profile kolorów, automatycznie formatując obraz do profilu barw wybranego urządzenia.
Na etapie projektowania bardzo łatwo jest przełączyć się z RGB na CMYK, konwertując obraz tak, aby pasował do profilu kolorystycznego Twojej drukarki. Można to zrobić, przechodząc do 'Edytuj', wybierając 'Konwertuj do profilu', a następnie wybierając preferowany (lub wymagany) profil kolorów drukarki z listy rozwijanej. Jeśli profil kolorystyczny wymagany przez drukarkę nie jest dostępny, powinna istnieć możliwość pobrania i zainstalowania go na komputerze. Jest to prosty sposób na automatyczne zapewnienie efektywnego zarządzania kolorami na wszystkich urządzeniach.
Wniosek
Zarządzanie kolorami w druku offsetowym jest naprawdę proste, pod warunkiem, że nie wpadniesz w odwieczną kolorową pułapkę. Tylko pamiętaj: CMYK dla druku, i RGB dla druku cyfrowego. Jeśli jesteś świadomy różnic między tymi dwoma trybami kolorów i wiesz o potencjale odbarwień między nośnikami cyfrowymi a drukowanymi, to na pewno stworzysz piękne projekty, które świetnie wyglądają w druku. To pomoże Ci osiągnąć spójność kolorystyki w Twoich kampaniach marketingowych.
Jeśli stworzyłeś swoje projekty z wykorzystaniem schematu kolorów RGB, nie martw się! Musisz po prostu pamiętać, aby przekonwertować swój obraz na CMYK przed wysłaniem go do druku. Może to wymagać ręcznego skorygowania kolorów w Twoim projekcie poprzez dostosowanie cyjanu, magenty, żółci i kluczowych wariantów kolorystycznych. Jeśli chcesz odtworzyć go bezpiecznie, stwórz swój projekt w CMYK za pomocą programu Adobe Illustrator (lub podobnej aplikacji wektorowej). W ten sposób masz gwarancję stworzenia pięknych projektów, które będą wyglądać idealnie w druku. Postępuj zgodnie z naszym prostym przewodnikiem po fachowym zarządzaniu kolorami, aby mieć pewność, że używasz odpowiedniego dla siebie schematu kolorów.